نوبت دهی
متن مورد نظر خود را جستجو کنید

منشور حقوق بیمار در ایران

حقوق بیمار یکی از محور‌های شاخص در تعریف استانداردها جهت اعمال حاکمیت خدمات بالینی است. در سال 1381 برای اولین بار منشور حقوق بیمار در ایران در 10 ماده تدوین و از سوی معاونت سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابلاغ گردید. پس از بررسی و بازبینی ، متن نهایی منشور حقوق بیمار در آبان ماه 1388 از سوی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مراکز تابعه ابلاغ گردید. منشور جامع حقوق بیمار در 5 محور کلی و 37 بند به همراه بینش و ارزش و یک تبصره پایانی تنظیم گردیده است. محور‌های پنج‌گانه منشور شامل موارد زیر است:
 
 

1-  دریافت مطلوب خدمات سلامت حق بیمار است.                                                             

ارائه خدمات سلامت باید:
1-1)شایسته شان و منزلت انسان و با احترام به ارزش ها، اعتقادات فرهنگی و مذهبی باشد.
2-1) برپایه ی صداقت، انصاف، ادب وهمراه با مهربانی باشد.
3-1) فارغ از هرگونه تبعیض از جمله قومی، فرهنگی، مذهبی، نوع بیماری و جنسیتی باشد.
4-1) براساس دانش روز باشد.
5-1)مبتنی بربرتری منافع بیمار باشد.
6-1) در مورد توزیع منابع سلامت مبتنی بر عدالت و اولویت های درمانی بیماران باشد.
7-1)مبتنی بر هماهنگی ارکان مراقبت اعم از پیشگیری، تشخیص، درمان و توانبخشی باشد.
8-1) به همراه تامین کلیه امکانات رفاهی پایه و ضروری و به دور از تحمیل درد و رنج و محدودیت های غیر ضروری باشد.
9-1) توجه ویژه ای به حقوق گروه های آسیب پذیر جامعه از جمله کودکان، زنان باردار، سالمندان، بیماران روانی، زندانیان، معلولان ذهنی و جسمی و افراد بدون سرپرست داشته باشد.
1-10) در سریع ترین زمان ممکن و با احترام به وقت بیمار باشد.
11-1) با در نظرگرفتن متغیرهایی چون زبان ، سن و جنس گیرندگان خدمت باشد.
12-1)درمراقبت های ضروری و فوری (اورژانس) ، بدون توجه به تامین هزینه ی آن صورت گیرد. در موارد غیر فوری (الکتیو) براساس ضوابط تعریف شده باشد.
13-1) در مراقبت های ضروری و فوری (اورژانس) ، در صورتی که ارائه خدمات مناسب ممکن نباشد ، لازم است پس از ارائه ی خدمات ضروری و توضیحات لازم ، زمینه انتقال بیمار به واحد مجهز فراهم گردد.
14-1) درمراحل پایانی حیات که وضعیت بیماری غیرقابل برگشت و مرگ بیمار قریب الوقوع می باشد با هدف حفظ آسایش وی ارائه گردد.منظور از آسایش کاهش درد ورنج بیمار، توجه به نیازهای روانی،اجتماعی، معنوی و عاطفی وی و خانواده اش در زمان احتضارمی باشد. بیمار در حال احتضار حق دارد در آخرین لحظات زندگی خویش با فردی که می خواهد همراه گردد.
 

2– اطلاعات باید به نحو مطلوب و به میزان کافی دراختیار بیمار قرارگیرد.

1-2) محتوای اطلاعات باید شامل موارد ذیل باشد.
1-2-2) مفاد منشورحقوق بیمار در زمان پذیرش.
2-1-2) ضوابط و هزینه های قابل پیش بینی بیمارستان اعم از خدمات درمانی و غیردرمانی و ضوابط بیمه و معرفی سیستم های حمایتی در زمان پذیرش.
3-1-2) نام، مسوولیت و رتبه ی حرفه ای اعضای گروه پزشکی مسئول ارائه مراقبت از جمله پزشک، پرستار و دانشجو و ارتباط حرفه ای آن ها با یکدیگر.
4-1-2) روش های تشخیصی و درمانی و نقاط ضعف وقوت هر روش و عوارض احتمالی آن، تشخیص بیماری، پیش آگهی و عوارض آن و نیز کلیه ی اطلاعات تاثیرگذار درروند تصمیم گیری بیمار.
5-1-2) نحوه ی دسترسی به پزشک معالج و اعضای اصلی گروه پزشکی درطول درمان.
6-1-2) کلیه اقداماتی که ماهیت پژوهشی دارند.
7-1-2) ارائه آموزش های ضروری برای استمراردرمان.
2-2) نحوه ی ارائه اطلاعات باید به صورت ذیل باشد:
1-2-2) اطلاعات باید در زمان مناسب و متناسب با شرایط بیمار از جمله اضطراب و درد و ویژگی های فردی وی از جمله زبان، تحصیلات و توان درک در اختیار وی قرارگیرد، مگر این که:
-  تاخیر در شروع درمان به واسطه ی ارائه اطلاعات فوق سبب آسیب به بیمار گردد ( دراین صورت انتقال اطلاعات پس از اقدام ضروری، در اولین زمان مناسب باید انجام شود).
- بیمار علی رغم اطلاع از حق دریافت اطلاعات، از این امر امتناع نماید که در این صورت باید خواست بیمارمحترم شمرده شود، مگر این که عدم اطلاع بیمار، وی یا سایرین را در معرض خطر جدی قراردهد.
2-2-2-) بیمار می تواند به کلیه ی اطلاعات ثبت شده در پرونده ی بالینی خود دسترسی داشته باشد و تصویر آن را دریافت نموده و تصحیح اشتباهات مندرج درآن را درخواست نماید.
 

3 – حق انتخاب و تصمیم گیری آزادانه بیمار در دریافت خدمات سلامت باید محترم شمرده شود.

1-3) محدوده انتخاب و تصمیم گیری درباره موارد ذیل می باشد.
3-1-1)انتخاب پزشک معالج و مرکز ارائه کننده ی خدمات سلامت در چارچوب ضوابط.
3-1-2)انتخاب و نظرخواهی از پزشک دوم به عنوان مشاور.
3-1-3) شرکت یا عدم شرکت درهرگونه پژوهش، با اطمینان از اینکه تصمیم گیری وی تاثیری در تداوم و نحوه دریافت خدمات سلامت نخواهد داشت.
4-1-3) قبول یا رد درمان های پیشنهادی پس از آگاهی از عوارض احتمالی ناشی از پذیرش یا رد آن مگر درموارد خودکشی یا مواردی که امتناع از درمان شخص دیگری را در معرض خطر جدی قرار می دهد.
5-1-3) اعلام نظر قبلی بیمار در مورد اقدامات درمانی آتی در زمانی که بیمار واجد ظرفیت تصمیم گیری می باشد ثبت و به عنوان راهنمای اقدامات پزشکی درزمان فقدان ظرفیت تصمیم گیری وی با رعایت موازین قانونی مد نظر ارائه کنندگان خدمات سلامت و تصمیم گیرنده جایگزین بیمار قرارگیرد.
2-3 ) شرایط انتخاب و تصمیم گیری شامل موارد ذیل می باشد.
1-2-3) انتخاب و تصمیم گیری بیمار باید آزادانه و آگاهانه، مبتنی بردریافت اطلاعات کافی و جامع ( مذکوردربند دوم ) باشد.
2-2-3) پس از ارائه اطلاعات، زمان و کافی به بیمارجهت تصمیم گیری و انتخاب داده شود.
 
 

4- ارائه خدمات سلامت باید مبتنی براحترام به حریم خصوصی بیمار(حق خلوت) و رعایت اصل رازداری باشد.

1-4) رعایت اصل رازداری راجع به کلیه ی اطلاعات مربوط به بیمارالزامی است مگردرمواردی که قانون آن را استثنا کرده باشد.
2-4) درکلیه ی مراحل مراقبت اعم از تشخیصی ودرمانی باید به حریم خصوصی بیمار احترام گذاشته شود. ضروری است بدین منظورکلیه ی امکانات لازم جهت تضمین حریم خصوصی بیمارفراهم گردد.
3-4) فقط بیمار و گروه درمانی و افراد مجاز از طرف بیمار و افرادی که به حکم قانون مجاز تلقی می شوند می توانند به اطلاعات دسترسی داشته باشند.
4-4) بیمارحق دارد در مراحل تشخیصی از جمله معاینات، فردمعتمد خود را همراه داشته باشد.
 
همراهی یکی از والدین کودک درتمام مراحل درمان حق کودک می باشد مگر اینکه این امر بر خلاف ضرورت های پزشکی باشد.
 

5– دسترسی به نظام کارآمد رسیدگی به شکایات حق بیمار است.

1-5 ) هر بیمار حق دارد درصورت ادعای نقض حقوق خودکه موضوع این منشوراست، بدون اختلال در کیفیت دریافت خدمات سلامت به مقامات ذی صلاح شکایت نماید.
2-5) بیماران حق دارند از نحوه رسیدگی و نتایج شکایت خود آگاه شوند.
3-5) خسارت ناشی از خطای ارائه کنندگان خدمات سلامت باید پس از رسیدگی و اثبات مطابق مقررات درکوتاه ترین زمان ممکن جبران شود.
 
تاریخ به روز رسانی:1404/02/15
دراجرای مفاد این منشور درصورتی که بیمار به هر دلیلی فاقد ظرفیت تصمیم گیری باشد، اعمال کلیه ی حقوق بیمار - مذکور در این منشور- برعهده ی تصمیم گیرنده ی قانونی جایگزین خواهد بود. البته چنانچه تصمیم گیرنده ی جایگزین برخلاف نظرپزشک، مانع درمان بیمار شود، پزشک می تواند از طریق مراجع ذیربط درخواست تجدید نظر در تصمیم گیری را بنماید .
چنانچه بیماری که فاقد ظرفیت کافی برای تصمیم گیری است، اما می تواند در بخشی ازروند درمان معقولانه تصمیم بگیرد، باید تصمیم او محترم شمرده شود.
 

مسیرهای دسترسی

راه آهن
مترو
اتوبوس
تاکسی
فرودگاه
پایانه‌های برون شهری
راه آهن
راه آهن

مراجعه‌کنندگان گرامی که قصد عزیمت به بیمارستان مرکز طبی کودکان از طریق خطوط ریلی را دارند از مسیرهای زیر می توانند به این مرکز دسترسی پیدا کنند:

سامانه اتوبوس تندرو (BRT): ایستگاه میدان راه آهن - میدان ولیعصر(عج) - ایستگاه قریب 

مترو: ایستگاه راه آهن (خط 3) - ایستگاه مهدیه - ایستگاه مدافعان سلامت 

 

مترو
مترو

مراجعه‌کنندگان گرامی که قصد عزیمت به بیمارستان مرکز طبی کودکان با استفاده از مترو را دارند از مسیرهای زیر می توانند به این مرکز دسترسی پیدا کنند: 

-ایستگاه مترو مدافعان سلامت(خط 7)

-ایستگاه مترو میدان انقلاب اسلامی( خط 4)

-ایستگاه مترو توحید( تقاطع خط 4 و 7)

-ایستگاه مترو بوستان لاله( خط 6)

پس از پیاده شدن از مترو می توانید با اتوبوس، تاکسی و یا به صورت پیاده به این بیمارستان مراجعه فرمائید.

اتوبوس
اتوبوس

مراجعه‌کنندگان گرامی که قصد عزیمت به بیمارستان مرکز طبی کودکان با استفاده از اتوبوس‌های درون شهری را دارند از مسیرهای زیر می‌توانند به این مرکز دسترسی پیدا کنند:

اتوبوس‌های تندرو BRT (خط 4): سوار اتوبوس های پایانه جنوب به سمت پایانه افشار شوید و در ایستگاه باقرخان پیاده و به سمت بیمارستان حرکت کنید.

اتوبوس های تندرو BRT (خط 1): سوار اتوبوس های میدان آزادی به سمت پایانه خاوران شوید و در ایستگاه نواب پیاده شده سپس سوار اتوبوس های BRT (خط 4) پایانه جنوب به سمت پایانه افشار شوید و در ایستگاه باقرخان پیاده و به سمت بیمارستان حرکت کنید.

اتوبوس های تندرو BRT (خط 1): سوار اتوبوس های تهرانپارس به سمت میدان آزادی شوید و در ایستگاه نواب پیاده، سپس سوار اتوبوس‌های BRT (خط 4) پایانه جنوب به سمت پایانه افشار شوید و در ایستگاه باقرخان پیاده و به سمت بیمارستان حرکت کنید.

اتوبوس های خط پایانه بیهقی: سوار اتوبوس خط پایانه بیهقی به میدان انقلاب شوید سپس در میدان انقلاب سوار اتوبوس های پایانه معین به مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) شوید و به سمت بیمارستان حرکت کنید.

تاکسی
تاکسی

مراجعه کنندگان گرامی که قصد عزیمت به بیمارستان مرکز طبی کودکان با استفاده از تاکسی یا وسیله نقلیه شخصی را دارند از مسیرهای زیر می توانند به این مرکز دسترسی پیدا کنند:
درب شرقی: انتهای بلوار کشاورز، خیابان دکتر قریب

درب جنوب (ورودی اورژانس): انتهای بلوار کشاورز، خیابان دکتر قریب، خیابان میرخانی

فرودگاه
فرودگاه

مراجعه کنندگان گرامی که قصد عزیمت به بیمارستان مرکز طبی کودکان از فرودگاه را دارند از مسیرهای زیر می توانند به این مرکز دسترسی پیدا کنند:

فرودگاه بین المللی امام خمینی: آزادراه تهران_قم - بزرگراه شهید کاظمی - بزرگراه شهید چراغی - بزرگراه نواب – تونل توحید – بزرگراه چمران – خیابان باقرخان - خیابان دکتر قریب - بیمارستان مرکز طبی کودکان      

فرودگاه بین المللی مهرآباد: بزرگراه مخصوص - میدان آزادی – خیابان اسکندری - خیابان فرصت شمالی - خیابان نصرت - انتهای بلوار کشاورز - خیابان دکتر قریب - بیمارستان مرکز طبی کودکان      

پایانه‌های برون شهری
پایانه‌های برون شهری

مراجعه کنندگان گرامی که قصد عزیمت به بیمارستان مرکز طبی کودکان از پایانه‌های برون شهری را دارند از مسیرهای زیر می توانندبه این مرکز دسترسی پیدا کنند:

پایانه مسافربری جنوب: بزرگراه بعثت، بزرگراه نواب، تونل توحید، بزرگراه چمران، خیابان باقرخان، خیابان دکتر قریب، بیمارستان مرکز طبی کودکان

پایانه مسافربری غرب: میدان برادران رحمانی، آزادراه تهران – کرج، بزرگراه  شیخ فضل اله نوری، بزرگراه جلال آل احمد، بزرگراه چمران، خیابان باقرخان، خیابان دکتر قریب، بیمارستان مرکز طبی کودکان

پایانه مسافربری شرق: بزرگراه شهید یاسینی، بزرگراه شهید عباس دوران، بزرگراه  باقری، بزرگراه قاسم سلیمانی، بزرگراه حکیم، بزرگراه چمران، خیابان باقرخان، خیابان دکتر قریب، بیمارستان مرکز طبی کودکان

پایانه مسافربری بیهقی (آرژانتین): بلوار نلسون ماندلا، بزرگراه شهید همت، بزرگراه چمران، خیابان باقرخان، خیابان دکتر قریب، بیمارستان مرکز طبی کودکان

تنظیمات پس زمینه
Close menu