• تاریخ انتشار : 1401/09/24 - 08:32
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 369
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

بستن بزرگترین VSD نوک قلب در مرکز طبی کودکان با موفقیت انجام شد

پسر شش ساله‌ای که در افغانستان تحت عمل جراحی قلب باز قرار گرفته بود و یک VSD بزرگ در نوک قلب داشت با آنژیوگرافی در مرکز طبی کودکان درمان شد.

بستن بزرگترین VSD نوک قلب در مرکز طبی کودکان با موفقیت انجام شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیمارستان مرکز طبی کودکان، دکتر کیهان صیادپور فوق‌تخصص قلب و عروق کودکان از کار گذاشتن دستگاه بزرگ در بزرگترین VSD نوک قلب در مرکز طبی کودکان خبر داد.

بیمار پسر شش ساله که در افغانستان که تحت عمل جراحی قلب باز قرار گرفته بود و یک VSD بزرگ در نوک قلب باقی مانده بود. با توجه به سن بیمار قلب هایپردینامیک و فشار ریه بالا بود. معمولاً چنین بیمارانی جراحی می شوند منتها وقتی بیمار جراحی باز قلب می شود دور قلب چسبندگی ایجاد شده و عمل دوم فوق‌العاده پر ریسک است. بخصوص وقتی VSD در نوک قلب باشد. برای جراحی و آنژیوگرافی دسترسی به نوک قلب دشوار است. در جراحی نمی‌توان انتهای قلب را براحتی باز کرد و در آنژیوگرافی  باید از گردن VSD با دستگاه بسته شود.

بنابراین باتفاق دکتر محمدرضا میرزاآقایان فوق‌تخصص جراح قلب و عروق کودکان و دکتر آقایی مقدم فوق‌تخصص قلب و کودکان تصمیم گرفتیم بیمار آنژیوگرافی شود و چون اقدام چالش برانگیزی بود نمی شد قطعی گفت که با موفقیت انجام میشود.

مشکل دیگر شدت هایپرتروفی و عضلانی بودن بطن راست بیمار بود و چند VSD کوچک که باعث می شد تعیین اندازه واقعی VSD در تصاویر آنژیوگرافی و اکو دشوار باشد.

بستن VSD نوک قلب در آنژیوگرافی کار سنگینی است چون صرفاً باید از طریق ورید گردن بسته شود نیاز است تغییراتی در چیدمان اتاق عمل ایجاد شود تا شانس موفقیت افزایش یابد.

نکته اساسی در این جراحی تعیین اندازه VSD بود که به صورت دقیق انجام شد و دستگاه با اندازه مناسب با موفقیت در نوک قلب کار گذاشته شد و این جراحی با آماده سازی اتاق عمل آنژیوگرافی حدود سه ساعت به طول انجامید.

از زمانی که اتاق عمل آنژیوگرافی مرکز طبی کودکان راه اندازی شده، این مورد کار گذاشتن بزرگترین دستگاه VSD در قلب بود که با موفقیت انجام شد.

از همکاران بیهوشی و کت لب به ویژه دکتر احسان آقایی مقدم، فوق تخصص بیماریهای قلب و عروق کودکان که دوش به دوش ما هستند و در این اینترونشن نیز حضور پررنگ داشتند تشکر می کنم.

  • گروه خبری : اخبار بیمارستان
  • کد خبر : 223349

تصاویر

تغییر چیدمان چیدمان معمول

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *