• تاریخ انتشار : 1401/09/03 - 10:30
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 1279
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

علم، فناوری و دانش بنیان

دکتر امیرعلی حمیدیه: بیماران با شانس 0 درصد زندگی به بخش پیوند ارجاع داده می‌شوند که توانسته‌ایم شانس زندگی این بیماران را به 70 درصد برسانیم‌

باتوجه به اینکه سازمان جهانی بهداشت تعداد پیوند در هر کشور را به عنوان شاخص پیشرفت بهداشت کشور معرفی کرده، و پیوند سلول‌های بنیادی خونساز راهی برای علاج قطعی بیماران است با امیرعلی حمیدیه فوق‌تخصص خون، سرطان و پیوند سلول‌های بنیادی کودکان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران به گفتگو نشستیم.

دکتر امیرعلی حمیدیه: بیماران با شانس 0% زندگی به بخش پیوند ارجاع داده می‌شوند که توانسته‌ایم شانس زندگی این بیماران را به 70% بر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، بیمارستان مرکز طبی کودکان، بحث سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی، بحث آینده پزشکی است و دارای سه شاخه سلول درمانی، ژن درمانی و مهندسی بافت می‌شود.
بخش پیوند مرکز طبی کودکان از سال 1396فعالیت خود را آغاز کرد و تیم پیوند این بیمارستان با مدیریت دکتر امیرعلی حمیدیه توانسته است حدود 600 بیمار را تحت درمان با پیوند سلولهای بنیادی خونساز قرار دهد.
در ادامه، مصاحبه خبرنگار مرکز طبی کودکان با دکتر امیرعلی حمیدیه فوق‌تخصص خون، سرطان و پیوند سلول‌های بنیادی کودکان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران را می‌خوانید.


سال 1386 برای اولین بار در کشور، بخش مجزا و مستقلی برای پیوند کودکان و سلولهای بنیادی در دانشگاه علوم پزشکی تهران افتتاح شد. در سالهای اول عملکرد پیوند کودکان به قدری خوب پیش رفت که ایران در سطح بین‌المللی شناخته و عضو مجامع بین‌المللی در سطح آسیا، اقیانوسیه و امریکا شد.

تمام موارد مشکل و پیچیده پیوند کودکان از سراسر کشور به مرکز طبی کودکان ارجاع داده می‌شود که در این 6 سال بیش از 600 عمل پیوند توسط تیم‌های پزشکی، آزمایشگاه و مراقبت‌های بعد از پیوند انجام شده است که همه دور یک میز گرد جمع شدیم و در کنار هم هستیم.

اولین بانک اهداکننده سلول‌های بنیادی خونساز در کل منطقه شرق مدیترانه(خاورمیانه) را سال 1387 در دانشگاه علوم پزشکی راه‌اندازی کردم و در سال 1389 ایران 26 مین کشوری بود که موفق شد به بانک جهانی سلولهای بنیادی متصل شود.

اکنون در ایران بالای 15 مرکز پذیره‌نویسی وجود دارد که اهداکنندگان 18 تا 55 سال که سابقه یکسری از بیماری‌ها را نداشته باشند میتوانند در این بانک عضو شوند.

همچنین فتوفرزیس که برای عوارض بعد از پیوند کاربرد دارد سالهاست تنها در این بیمارستان انجام می‌شود.

تیم پیوند در حال حاضر بر سه عرصه اصلی شامل توسعه مراکز ارائه‌دهنده خدمات سلول‌درمانی و پزشکی بازساختی، توسعه تجاری‌سازی بازار محصولات سلولی و توسعه آموزش، پژوهش و منابع انسانی تمرکز دارد.

در حیطه آموزش سعی کردیم به پزشکان، پرستاران و تیم آزمایشگاهی آموزش دهیم تا در سراسر کشور تیم پیوند داشته باشیم و طبق مصوبه وزارت بهداشت با وجود فلوشیپ پیوند سلول‌های بنیادی کودکان اساس کار که آموزش، پژوهش و درمان است به خوبی پیش می‌رود.

در حوزه پژوهش سعی کردیم به فناوری و شرکت‌های دانش بنیان کمک کنیم که محصولات داخلی تولید کنند به طوری که با وجود محصولات داخلی کادر درمان ما تمایلی به استفاده از محصولات خارجی ندارند و اینگونه به طور غیرمستقیم به کارآفرینی و ایجاد اشتغال در کشور کمک شایانی شده است.

70 نوع بیماری صعب‌العلاج در کودکان به کمک پیوند سلول‌های بنیادی درمان می‌شود که این آمار در بالغین حدود 14 مورد است. شاید تعداد هرکدام از این بیماری‌ها در کودکان کمتر از بالغین باشد ولی تنوع تعداد بیماری‌ها ارائه پروتکل‌های جدید درمانی را بسیار دشوار می‌کند.

70 نوع بیماری شامل 6 دسته می‌شوند: انواع بیماری‌های بدخیم خونی، بیماری‌های غیربدخیم خونی که کشنده هستند، بیماری‌های نقص ایمنی ارثی، بیماری‌های متابولیک، تومورهای جامد کودکان، بیماری‌های خودایمنی که در مجموع از پنج رشته فوق‌تخصصی ایمونولوژی، روماتولوژی، هماتولوژی، آنکولوژی، نورولوژی و غدد برای پیوند ارجاع داده می‌شوند. بیمارانی که تمام درمان‌ها برای آنها انجام شده و شانس زندگی آنها 0% است، تاکنون با کمک خداوند توانسته‌ایم شانس زندگی این بیماران را به 70% برسانیم.

این بیماران بعد از پیوند 6 ماه دارو مصرف می‌کنند و پروسه درمان متوقف می‌شود و همانطور که گفته شد پیوند برای 70% این بیماران علاج قطعی است. تاکنون از 13 ملیت برای پیوند به مرکز طبی کودکان مراجعه‌کننده داشتیم.

در اینجا از جناب دکتر بدو، دکتر رهنما و دکتر محسنی که در راستای تأمین امکانات، فضا و نیروی انسانی کمک شایانی داشتند تشکر میکنم ولی حقیقتاً کار پیوند انقدر کار سخت و پیچیده‌ای است که شاید تیم زودتر از رشته‌های پزشکی دیگر خسته شوند و نیاز به حمایت‌های بیشتری دارند.

باتوجه به اینکه سازمان جهانی بهداشت تعداد پیوند در هر کشور را به عنوان شاخص پیشرفت بهداشت کشور معرفی کرده، لازم است مسئولین وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران و بیمارستان برای توسعه شاخص‌های بهداشتی توجه بیشتری به این موضوع داشته باشیم.

  • گروه خبری : اخبار بیمارستان
  • کد خبر : 222171

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *