• تاریخ انتشار : 1400/12/24 - 10:09
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 257
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه

پنجمین جشنواره آموزشی پژوهشی مرکز طبی کودکان برگزار شد

دکتر قناعتی: پیش بینی خوبی برای سال آینده دانشگاه دارم

به همت معانت آموزشی و معاونت تحقیقات و فناوری مرکز طبی کودکان، با اهدای 30 جایزه، از برترین های حوزه آموزش و پژوهش تقدیر شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر حسین قناعتی، رئیس دانشگاه، روز دوشنبه شنبه 23 اسفند 1400 در پنجمین جشنواره آموزشی پژوهشی مرکز طبی کودکان، گفت: در این پیچ بزرگ تاریخی و در شرایطی که کشورهای بزرک به یکدیگر حمله کرده و زیر ساخت های یکدیگر را مورد تهاجم قرار می دهند، نیاز روز افزون بشر به معنویت و اخلاق، تغییر منش، رفتار و استراتژی، بیش از پیش احساس می شود.
 وی غرب و شرق را در مواجهه با مشکلات امروز دنیا شکست خورده خواند و افزود: شما در مرکز طبی کودکان، بزرگ ترین خدمت را می کنید چرا که سلامت و امنیت دو مقاله بسیار مهم برای مردم است و شما در راستای سلامت کودکان و مردم تلاش می کنید. هنگامی که بیماری کرونا همه گیر شد، بشریت فکر نمی کرد که بیماری های عفونی چه بلایی می تواند بر سر ما بیاورد.
رئیس دانشگاه، به تبیین استراتژی پژوهشی دانشگاه پرداخت و گفت: تحقیقات به دو گروه پایه و کاربردی تقسیم می شوند. تحقیقات کاربردی با محصول مشخص بر عهده شرکت های دانش بنیان است و توانسته در بازار جای خود را پیدا کند. اما اغلب پژوهش های کاربردی نتایجش غیر قابل لمس  است .
دکتر قناعتی، اصلاح بودجه های پژوهشی بر اساس نقش مراکز دانشگاهی در تولید علم را یک ضرورت خواند و تاکید کرد: متاسفانه بودجه های تحقیقاتی کشور بر اساس  روابط تقسیم می شد که این مسئله اشتباه است و باید متناسب با درصدی که مراکز در پژوهش سهم دارند و به نسبت تولیدات علمی  آنها تقسیم شود. در دانشگاه ها نیز وضع به همین منوال است به گونه ای که دو مرکز تحقیقات، بخش زیادی از پودجه  تحقیقات دانشگاه را دریافت می‌کردند که قطعا این مسئله نیز باید برای سال آینده اصلاح شود و نباید بی عدالتی صورت بگیرد.
وی از خدمات شایسته گروه کودکان و تلاش های موثر دکتر بدو و همکاران تقدیر کرد : از گروه کودکان بسیار راضی هستم و در آن حرکت و پویایی را مشاهده می کنم. امیدوارم که گروه های دیگر نیز اینگونه باشند. حرکت علمی و مبتنی بر علم را ادامه دهید چرا که اگر برنامه ریزی مبنای علمی و آمار نداشته باشد فایده ای ندارد.
رئیس دانشگاه، با برشمردن شاخص های مختلف برای بازنشستگی افراد، تاثیرگذاری و حضور غیاب منظم را یکی از شاخص ها عنوان کرد و گفت: ساعت کار و حضور افراد، زیر میزی و رعایت نکردن حقوق بیمار و ارجاع آن به بیرون از دانشگاه برای من بسیار مهم است و بدون اغماض با متخلفین برخورد خواهد شد.
وی افزود: چپ و راست برای من فرقی ندارد و فارغ از گرایش های سیاسی با افرادی که متخلف هستند برخورد می کنم. افرادی که ملتزم به قانون هستند  روی چشم ما جای دارند.
دکتر قناعتی، از برنامه های آتی دانشگاه خبر داد و خواستار همدلی و همکاری همگان در پیشبرد اهداف دانشگاه شد و گفت: در این مدت کوتاه، کارهای بزرگی انجام شده که از جمله آن می توان به راه اندازی دانشگاه سبطین در عراق اشاره کرد. با راه اندازی این مرکز، اولین دانشگاه علوم پزشکی عراق، شعبه دانشگاه علوم پزشکی تهران خواهد بود. همچنین امیدوارم که شهر علم شهید سلیمانی نیز به زودی کلید بخورد. مرکز طبی کودکان۲ نیز در حال اتمام است و باید کمک کنید تا این مرکز رونق بگیرد.
رئیس دانشگاه در ادامه بر ضرورت توجه بر آموزش دانشجویان تاکید کرد و گفت: متاسفانه آموزش انترن و استاجرهای دانشگاه، به خوبی انجام نمی شود و باید در این زمینه کار کرد. اینکه دانشجویان و انترن ها را وادار به فعالیت های غیر آموزشی کنیم، ظلم به آنهاست و باید اصلاح شود. نباید دانشجویان را مجبور به حفظ اطلاعات غیر ضروری کنیم  بلکه باید آنها را به گونه ای تربیت کنیم که بتوانند بیمار را به خوبی مدیریت کنند. در زمینه امکانات رفاهی نیز با ظرفیت  2500 نفر  برای دانشجویان در حال ساخت است تا معضل خوابگاه آنها حل شود.
وی در پایان با بیان اینکه "عمر در حال گذر است و زود دیر می شود" خاطر نشان کرد: سعی کنید در این مدت که هستید تمام وجودمان را برای کار بگذاریم و بدانیم که نتایج کارها به ما برمی گردد و رفلکس کارهایمان را خواهیم دید. نظام خلقت شایسته آن است که خدمت کنیم بدون اجرو منت. اگر با خدا و مبدا خلقت به درستی بسته باشیم می دانیم که حفظ جان انسان ها به ما تفیض شده و باید از این فرصت استفاده کنیم. من پیش بینی خوبی برای سال آینده دانشگاه دارم و امیدوارم که مسلط تر کارها را پیش ببریم.

در این جشنواره همچنین دکتر یونس پناهی، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، حوزه پژوهش در دنیا و ایران را دارای جایگاه ویژه ای دانست و گفت: اگر به تاریخچه دانشگاه ها نگاه کنید در گذشته وظیفه آنها تنها به آموزش خلاصه می شد و با گذشت زمان، توانمندی دانشگاه ها در پژوهش موجب شد که مراکز تحقیقاتی نیز تاسیس شود. اکنون دنیا توقع آموزش و پژوهش ندارد و در انتظار دانشگاه های اجتماعی است.
وی مسئولیت اجتماعی دانشگاه ها را مقوله ای جدی خواند و تاکید کرد: دانشگاه ها باید در جامعه دیده بان داشته باشند و متناسب با نیاز جامعه آموزش و پژوهش را پیش ببرند. لذا ما در سیاست های خودمان باید دانشگاه های نسل سوم و چهارم (تولید محصول) را تقویت کنیم و در حوزه اطفال نیز باید بتوانیم نیازهای خود در حوزه اطفال را در قالب مراکز تحقیقاتی بر طرف کنیم.
دکتر پناهی، توزیع عادلانه بودجه پژوهشی را مسئله ای محوری دانست و یادآور شد: از سال آینده توقع بر این است که با توزیع عادلانه بودجه های پژوهشی تمام مراکز تحقیقاتی، دانشکده ها و پژوهشکده ها برای حل نیازهای جامعه بسیج شوند.
وی افزود: مرکز طبی کودکان نتنها برای کشور بلکه برای منطقه نیز می تواند قطب اطفال باشد لذا باید در حوزه پژوهش نیز تبدیل به قطب منطقه شود. ما باید به سمت شبکه های تحقیقاتی حرکت کنیم و از تحقیقات جزیره ای خودداری کنیم.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، با بیان اینکه " باید از طریق شبکه بتوانیم گروه های فعال در حوزه اطفال را بکار بگیریم" تصریح کرد: متاسفانه در سال های گذشته، از طب اطفال آن طور که باید و شاید حمایت نشده است و امیدوارم در سال های آتی این مسئله اصلاح شود.
دکتر رضا شروین بدو، رییس مرکز طبی کودکان گفت: همه ساله در اواخر سال برای تجلیل از عزیزانی که در حوزه آموزش و پژوهش فعالیت کردند، مراسمی برگزار می شود که به نوعی جشن پایان سال نیز محسوب می شود.
وی ضمن قدردانی از دکتر قناعتی و دکتر پناهی که در روزهای پایان سال در جمع خانواده بزرگ مرکز طبی حضور یافتند، ابراز امیدواری کرد که در این مراسم از عزیزان به شایستگی تقدیر شود و بتوانیم در آینده بیشتر در خدمت سلامت کودکان باشیم.
توضیح اینکه در انتهای مراسم از سال ها خدمات شایسته دکتر علی ربانی در طب اطفال تقدیر شد و ایشان به مقام بازنشستگی نائل شدند.

 

  • گروه خبری : اخبار بیمارستان
  • کد خبر : 209919

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *