• تاریخ انتشار : 1402/01/26 - 07:39
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 1738
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

مرکز طبی کودکان، تنها بیمارستان دارای بخش فوق‌تخصصی ارولوژی کودکان و نوزادان کشور

بخش فوق‌تخصصی ارولوژی کودکان و نوزادان مرکز طبی کودکان، علاوه بر آموزش فلو از سراسر کشور در این شاخه و وجود ۲۰ شاخه فوق‌تخصصی کودکان بصورت یکجا و در کنار، خدماتی چون انواع عمل‌های جراحی ارولوژی کودکان و نوزادان، بیماری‌هایی مانند آنومالی مادرزادی پیچیده دستگاه ادرار، شکستن سنگ از راه مجرا در کودکان و نوزادان، پیوند کلیه کودکان، خدمت پاراکلینیکی چون یوروداینامیک، رسیدگی به بیماران مستعد به ابهام جنسی، بیضه های پایین نیامده و جراحی پینوپلاستی را به مراجعین ارائه می‌دهد.

مرکز طبی کودکان، تنها بیمارستان دارای بخش فوق‌تخصصی ارولوژی کودکان و نوزادان کشور  دکتر حمید ارشدی,

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیمارستان مرکز طبی کودکان، باتوجه به اینکه مرکز طبی کودکان، تنها بیمارستان دارای بخش فوق‌تخصصی ارولوژی کودکان و نوزادان کشور است با دکتر حمید ارشدی فوق‌تخصص ارولوژی کودکان، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس بخش ارولوژی مرکز طبی کودکان در خصوص ویژگی‌ و خدمات شاخص این بخش به گفتگو نشستیم. در ادامه بخشی از مصاحبه را خواهید خواند.

 در حال حاضر 5 عضو هیئت علمی در این بخش حضور دارند. در سال ۷۷ جهت دریافت مجوز افتتاح بخش ارولوژی کودکان پیگیری‌هایش توسط دکتر کجباف زاده و اینجانب انجام شد. در مدت ۲۴ سال گذشته بیش از ۲۰ نفر فلو در این بخش آموزش دیدند که این افراد در شهرهای شیراز، اصفهان، مشهد، تهران، تبریز، ارومیه، اهواز و رشت در سطح کشور مشغول به فعالیت هستند. این در حالی است که طبق استاندارهای سازمان جانی بهداشت هر 10میلیون نفر یک فوق‌تخصص ارولوژی کودکان و نوزادان مورد نیاز است. مرکز طبی کودکان سالیانه مجوز جذب 2 فلوشیپ در این رشته را دارد که باید دوره 18 ماهه را آموزش ببینند. همچنین برخی دستیاران تخصصی ارولوژی مرکز طبی کودکان را برای آموزش انتخاب می‌کنند.

اگرچه در بیمارستان های دیگر خدمات ارولوژی کودکان ارائه می‌شود ولی بخش مستقلی برای کودکان و نوزادان وجود ندارد. اعضای هیئت علمی  بخش اورولوژی کودکان و نوزادان این بیمارستان دکتر کجباف‌زاده، ارشدی، قهستانی، امیرزرگر و حکمتی هستند. در این مرکز در طول هفته ۸ درمانگاه ارولوژی کودکان و نوزادان داریم که در سال حدود ۷۰۰۰ ویزیت درمانگاهی  و ۲۰۰۰ عمل جراحی با بیهوشی انجام می شود.

انواع عمل‌های جراحی ارولوژی کودکان و نوزادان که در این مرکز انجام می‌شود به ندرت در سایر مراکز درمانی اقدامی صورت می‌گیرد چرا که این نوع جراحی‌های کودکان و نوزادان نیاز به تجهیزات پزشکی مخصوص به خود دارند.

در مرکز طبی کودکان بیش از ۲۰ شاخه فوق‌تخصصی کودکان بصورت یکجا و در کنار هم وجود دارد که چنین مجموعه بی‌نظیر و شناخته‌شده‌ای در سطح کشور وجود ندارد بنابراین امکان ارائه خدمات برای گروه کمتر با مشکل مواجه است. در انجمن ارولوژی کشور نیز مسئول شاخه کودکان یک عضو هیئت علمی ما می باشد چون تنها بخش اورولوژی کودکان و نوزادان تایید شده توسط وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی است.

TUL یا همان شکستن سنگ از راه مجرا در بالغین پروسیجر شایعی است ولی اگر یک کودک ۶ ماهه سنگ کلیه داشته باشد به جز مرکز طبی کودکان تقریبا مرکز دیگری تجهیزات مورد نیاز را ندارد، چون هزینه های سنگین تجهیزات در مراکز درمانی جنرال برای تعداد کم مراجعین به صرفه نیست.

بیماری‌هایی مانند آنومالی مادرزادی پیچیده دستگاه ادرار مانند اپی سپاد، آتروفی و هیپوسپاد بیماریهای شایعی هستند که در هیچ جای کشور به این وفور جراحی نمی‌شوند. شایع ترین آنومالی‌های مادرزادی برای دستگاه ادراری است که متخصصان سونوگرافیاین بیماری را در رحم مادر تشخیص میدهد بنابراین وقتی نوزاد به دنیا می آید اگر خیلی بد حال باشد باید در بخش ویژه نوزادان(NICU) تحت درمان قرار گیرد تا آسیب کلیه به حداقل برسد. اگر تا هفته نوزدهم بارداری توسط پزشکان مرتبط تشخیص داده شود که جنین دارای آنومالی شدید است، مجوز سقط قانونی داده می‌شود. البته علائم آنومالی بیشتر از حدود 4 ماهگی بروز داده می‌شود.

این بیماران با تلاش تیم پزشکی با یک کلیه سالم یا دو کلیه آسیب دیده تحت درمان قرار می‌گیرند تا به سن 10 سالگی برسند، چون دیالیز یا پیوند کلیه در کمتر از 2 سالگی در هیچ جای دنیا با موفقیت‌ زیادی همراه نبوده است.

حدود یک و نیم سال است که لاپاراسکوپی کودکان در این بخش انجام می‌شود اگرچه در کودکان مانند بالغین شایع نیست.

از حدود سال ۹۶ پیوند کلیه کودکان  به همت همکاران نفرولوژی، بیهوشی، رادیولوزی و ارولوژی کودکان و نوزادان و همراهی مسئولین بیمارستان در مرکز طبی کودکان آغاز شد و در این مدت تعداد ۳۴ پیوند کلیه موفق در مرکز انجام شده است.

خدمت پاراکلینیکی چون یوروداینامیک برای کودکان و نوزادان نیز تنها در مرکز طبی کودکان انجام می‌گیرد.

بخش ارولوژی به دلیل بیماریهای مشترک همکاری زیادی با بخش نفرولوژی دارد همچنین به دلیل پیچیدگی تصاویر رادیولوژی نیاز به مشورت با همکاران متخصص رادیولوژی کودکان داریم. یکی از اقدامات منحصر به فرد این مرکز رسیدگی به بیماران مستعد به ابهام جنسی است که شورائی با عضویت متخصصان و دستیاران فوق‌تخصصی رشته‌های غدد و متابولیسم کودکان، روانپزشکی کودکان، ژنتیک پزشکی، پزشکی قانونی و روانشناسی بیش از 10سال است که در این زمینه فعالیت می‌کنند.

 .یا بیضه های پایین نیامده مورد شایعی است که در مرکز با لاپاراسکوپی انجام می‌شود UDP 

جراحی پینوپلاستی یا ترمیم تنگی مادرزادی محل اتصال حالب به لگنچه به دلایل مختلف به کلیه کودکان آسیب می‌زند و اگر بموقع عمل جراحی انجام نگیرد آسیب جدی به کلیه‌ها وارد می‌کند. این جراحی با دقت بالایی در این مرکز  انجام می شود به نحوی که می تواند با لاپاراسکوپی رقابت کند چون جراحی با برشهایی به طول دو سانتی‌متر انجام میشود. این جراحی با این کیفیت و تواتر در هیچ جای کشور انجام نشده است.

  • گروه خبری : اخبار بیمارستان
  • کد خبر : 232571

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *