• تاریخ انتشار : 1402/12/27 - 08:04
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 84
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

بررسی بیماری کلیه در کودکان؛ علل، علائم و درمان با اساتید مرکز طبی کودکان

به مناسبت روز جهانی کلیه و به منظور بهره مندی خانواده ها از آموزش های کاربردی پیرامون برخی از بیماریهای رایج کلیوی اساتید بخش فوق تخصصی کلیه کودکان بیمارستان مرکز طبی کودکان به زبان ساده توضیحاتی در مورد بیماری‌های کلیوی و اختلال دفع ادراری در کودکان ارائه دادند.

به گزارش سینا رسانه دانشگاه علوم پزشکی تهران، بیمارستان مرکز طبی کودکان، پنجشنبه دوم ماه مارس همه ساله در تقویم بهداشت و سلامت جهانی به نام روز جهانی کلیه نامگذاری شده است .

هدف از نامگذاری این روز ارتقای آگاهی عمومی درباره بیماری های کلیوی، درمان و پیشگیری از این بیماری ها است که توسط دست اندر کاران فعال در این حوزه در سراسر دنیا برنامه های متنوع آموزشی برای جمعیت عمومی به عنوان گروه هدف ارائه و اجرا می‌شود.

به همین مناسبت دکتر مستانه مقتدری و دکتر آرش عباسی فوق تخصص‌ کلیه کودکان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران شاغل در مرکز طبی کودکان قطب جامع طب کودکان کشور به منظور بهره مندی خانواده ها از آموزش های کاربردی پیرامون برخی از بیماریهای رایج کلیوی در کودکان به زبان ساده توضیحاتی را ارائه دادند.

دکتر مقتدری نکاتی در مورد اختلال دفع ادراری در کودکان بیان کرد و افزود: هر کودک باید روزانه 4 تا 7 بار تخلیه ادرار داشته باشد و توصیه می‌شود خانواده‌ها به مراجعه فرزندان به سرویس بهداشتی نظارت داشته باشند چون کودکان به دلیل مناسب نبودن سرویس بهداشتی مدارس یا بازی تخلیه ادرار خود را به تاخیر می‌اندازند و در نهایت کودک دچار عوارضی چون بی‌اختیاری ادرار، شب ادراری، دل درد و یبوست خواهد شد.

برای درمان یبوست کودکان باید از میوه‌جات و مایعات فراوان استفاده کنند و تخلیه ادارار در زمان مناسب انجام شود و برای شب ادراری که به دو صورت اولیه و ثانویه است از مصرف نمک زیاد(چیپس، پفک، پفیلا)، آشامیدن زیاد آب بعد از شام پرهیز کنند.

همچنین پرادراری کودکان هم جزء اختلالات ادراری محسوب شده و علاوه بر کاهش مصرف نمک و کنترل استرس باید آزمایشات لازم در صورت نیاز انجام شود.

دکتر عباسی در خصوص هیدرونفروز جنین که یکی از موارد شایع در زمان بارداری است گفت: کلیه ها دو قسمت دارند بخشی که خون را تصفیه می‌کند و املاح و آب را جداسازی کرده و بخش دیگر انباشت ادرار در سیستم جمع‌کننده که در نهایت از طریق حالب ها به مثانه منتقل و تخلیه می‌شود. هیدرونفروز به زبان ساده اتصال قسمت جمع‌کننده ادرار در کلیه است و در بسیاری از مواقع با پیگیری مشکل برطرف می‌شود.

باورهایی به اشتباه در ذهن افراد شکل گرفته و ممکن است آسیب‌های جبران ناپذیری به کودکان وارد کند به طور مثال اگرچه در نوزادان پسر ختنه توصیه می‌شود چون ریسک عفونت ادراری را 10 تا 12 برابر کم می‌کند ولی تصور اینکه هیدرو نفروز جنینی با ختنه درمان می‌شود اشتباه است.

برای تشخیص برگشت ادراری(تنگی مادرزادی حالب) سونوگرافی دقتی حدود 40درصد دارد بنابراین سونوگرافی نرمال ردکننده مشکلات کلیوی نیست و باید پیگیری شود و دو سال اول هر سه ماه و بعد از آن هر شش ماه به پزشک مراجعه کرده و با تصور اینکه جریان ادرار برقرار است، رشد کودک کافی است، فعالیت فیزیک و تحصیلی مناسب دارد و تورم ندارد نباید برداشت کنیم که کلیه ها سالم هستند چون دو کلیه داریم و درصورتی که یکی از آنها به صورت کامل خاموش یا دچار بیماری شوند ممکن است هیچ علائم ظاهری نداشته باشند.

 

  • گروه خبری : اخبار بیمارستان
  • کد خبر : 262371

تصاویر